Ako vznikli prvé bicykle?

Ako vznikli prvé bicykle?

Zatiaľ čo dnes používame bicykle predovšetkým na cvičenie, šport, dochádzanie na krátke vzdialenosti alebo turistiku po krásnych miestach, možno vás prekvapí, že bicykel vznikol v ťažkých časoch.

Kedy vznikol prvý bicykel?

Všetko sa to začalo v roku 1815 po výbuchu veľkej sopky Mt. Tambora v dnešnej Indonézii. Do atmosféry bolo vyvrhnutého toľko odpadu, že sa globálne teploty ochladli a úroda na celom svete bola zničená, čo viedlo k hladu koní a dobytka. V tejto predautomobilovej ére táto katastrofa vyvolala otázku, ako prepravovať ľudí bez koní. Vtedy sa nemecký vynálezca menom Karl Drais rozhodol, že zostrojí hnacie zariadenie, ktoré by mohlo nahradiť jazdu na koni. O dva roky neskôr predstavil svoj vynález - dvojkolesový stroj, ktorý sa začal nazývať velociped. Keďže je to len jednoduché sedlo na dvoch kolesách, bez pedálov alebo pohonu, velociped bol celkom zábavný na pohľad. Ľudia mali preňho rôzne pomenovania ako „hobby horse“ a podobne.

Prvý šliapací bicykel

Predtým, ako pribudli otočné pedále, tu bol šliapací bicykel, ktorý bol vynájdený v roku 1860. (Šliapací pedál je ďalším spôsobom, ako premeniť pohyb pedálu na rotačný. Viac sa podobá na crossový trenažér.) Našťastie sa kľukový mechanizmus stal populárnejším. Inak by cyklistická kultúra mohla byť dnes veľmi odlišná. Prvé bicykle boli vyrobené z dreva s oceľovými „pneumatikami“. Tvary rámu boli typicky zakrivené. Výrobcovia sa posunuli smerom ku karosérii v tvare diamantu, vyrobenej z oceľových rúrok, pretože bola oveľa pevnejšia a ľahšia.

Čoskoro mali nasledovať ďalšie dizajny. Ako desaťročia plynuli, svet videl vtipné vynálezy (jedno obrovské koleso, jedno malé koleso), ktoré prichádzali a odchádzali rovnako, ako móda. Nakoniec, koncom 19. storočia v roku 1885, bol predstavený moderný bicykel, takmer ako ho poznáme dnes, s dvoma rovnako veľkými kolesami, prednými na riadenie. Kolesá však boli často rôzne veľké a rámy boli často typicky tvarované. Je neuveriteľné, že boli vyrobené pomocou technológií zo šijacieho priemyslu. Tento „bezpečnostný bicykel“ sa uchytil tak dobre, že sa dámska móda vyvinula, aby vyhovovala jazde na tomto bicykli – bol to skutočne posilňujúci vynález!

        

Vynález ľudského pohonu tiež vzbudil záujem tých, ktorí hľadali výzvy. Mohli by teraz ľudia poraziť koč ťahaný koňmi? Nasledovali preteky medzi človekom a koňom, potom Angličanmi a Francúzmi a nakoniec sa výzvou stal človek vs. príroda, keď cyklisti podnikali medzikontinentálne preteky dlhé až 20 000 km. Zdá sa, že rekreácia a šport sa začali objavovať takmer od začiatku bicyklovania, s tínedžermi, ktorí cestovali po Francúzsku na velocipede. Rovnako sa zdá, že ľudia vždy mali vrodenú lásku k aktivite a objavovaniu ďaleko od domova. Netrvalo dlho a cyklistika sa stala populárnou aj v Spojených štátoch. Spojenie adrenalínu, slobody, pohybu a čerstvého vzduchu viedlo k obľube cykloturistiky. Táto tichá, zdravá a intímna forma cestovania sa dokonale spája s pokojnou, malebnou a vidieckou krajinou sveta, kde sa cyklisti môžu znovu spojiť s tými najkrajšími vecami v živote: príroda, pokoj a ticho, priatelia a rodina. Najlepšie krajiny sveta pokryté vinicami sa stali synonymom cykloturistiky: Údolie Loiry, Toskánsko a Napa Valley.

Kedy vznikli skladacie bicykle?

A ak si myslíte, že skladacie bicykle a elektrobicykle sú moderným vynálezom, mýlite sa. Prvý skladací bicykel bol vytvorený v roku 1878 v Anglicku spoločnosťou Grout. Bol to klenot! Hoci to niektorí ľudia nepovažujú za „skutočný“ príklad skladacieho bicykla, mnoho ďalších verzií existovalo dávno pred rokom 1900. Prvý batériou poháňaný bicykel alebo „e-bike“ bol patentovaný v roku 1895 v USA Ogdenom Boltonom Jr.

Od tej doby prešli bicykle vysokou transformáciou, konkurencia na trhu v tejto oblasti je značne veľká, výrobcovia nespia a doslova sa predbiehajú vo vytvorení alebo oslovení úplne novej cyklistickej kategórie. V dnešnej dobe sa napríklad využívajú rámy vyrobené z hliníku. Ten je totiž ľahký a zároveň pevný a cenovo dostupný. Okrem hliníku sa na výrobu rámov využíva oceľ, karbón a titán. Pretekárske bicykle majú takmer vždy rámy z karbónu. Ten je ľahký, pevný a vhodnou konštrukciou rámu sa dá dosiahnuť, že rám je schopný do istej miery pohlcovať vibrácie a drobné nerovnosti. 

   

    

Cyklistika začala ako módny šport dostupný len bohatým, mladým a zdatným mužom. Tour de France a ďalšie cyklistické súťaže podporili popularitu cyklistiky v Európe začiatkom 20. storočia. Zatiaľ čo v Amerike si získalo popularitu auto, bicykle boli považované za „detskú hračku“. Do módy sa vrátili v 80-tych rokoch, keď zasiahlo fitness šialenstvo.

 

Všetky komentáre