Ako vybrať plášť na bicykel
Plášte na bicykle sú jedným z najdôležitejších komponentov, ktoré ovplyvňujú veľa aspektov jazdy. Správne vybraný plášť môže zlepšiť manipuláciu, odolnosť voči defektom a celkový komfort jazdy.
1. VEĽKOSTI PLÁŠŤA NA BICYKEL
Plášte sa viažu na typ bicykla, ako aj na veľkosť kolies. Plášte teda existujú v toľkých veľkostiach, v koľkých sa vyrábajú kolesá bicyklov. Rovnako nájdete plášte podľa typu bicykla, teda napríklad plášte na typ horský, cestný, mestský, trekingový, gravel,… A keďže jednotlivé typy bicyklov od seba odlišuje aj práve veľkosť kolies, tak sa prirodzene tieto dva parametre pri cyklistických plášťoch prelínajú.
Správna veľkosť plášťa je dôležitá, pretože ovplyvňuje ovládateľnosť, stabilitu a jazdný komfort. Každý typ plášťa je navrhnutý pre konkrétny druh jazdy a terén, a plášte sa líšia v konštrukcii, vzoroch a vlastnostiach.
2. ŠÍRKA PLÁŠŤA NA BICYKEL
Šírka plášťa bicykla je druhým dôležitým parametrom, ktorý tiež súvisí s veľkosťou kolies. Okrem toho ovplyvňuje odolnosť voči defektom a tlmiace vlastnosti.
Šírka plášťa sa môže udávať 3 spôsobmi.
A. ETRTO:
Udáva sa kombinácia dvoch čísel v milimetroch – šírka plášťa a vnútorný priemer pneumatiky.
Napríklad: 32-622 (šírka x vnútorný priemer pneumatiky)
B. Anglické značenie:
Udáva šírku plášťa a vonkajší (nie vnútorný) priemer pneumatiky, a niekedy aj výšku pneumatiky. Hodnoty uvádza v palcoch.
Napríklad:
29 x 2.60 (vonkajší priemer pneumatiky x šírka)
28 x 1 1/4 x 1 1/8 (vonkajší priemer pneumatiky x výška x šírka)
C. Francúzske značenie:
Udáva vonkajší priemer pneumatiky a šírku v milimetroch, spolu s označením vnútorného priemeru pneumatiky vo forme písmena. Tento spôsob sa však nevyužíva pre všetky typy plášťov a je bežný najmä pre cestné plášte.
Napríklad: 700 x 38C (vonkajší priemer pneumatiky x šírka + vonkajší priemer pneumatiky).
V tabuľke v tomto článku zistíte veľkosť plášťa podľa veľkosti kolies vášho bicykla a to vo všetkých 3 typoch označenia.
3. VÝBER DEZÉNU
Dezén určuje schopnosť plášťa uchopiť povrch a poskytnúť trakciu v rôznych podmienkach (napríklad hladký povrch, štrk, bahno). Existuje veľmi veľa typov dezénov, no dajú sa rozdeliť do troch väčších kategórií:
A: Dezény na hladké, suché a tvrdé povrchy
Takéto dezény sa hodia, ak väčšinou jazdíte po asfalte alebo inom type pevného a suchého povrchu. Nájdeme ich napríklad na plášťoch pre cestné či mestské bicykle. Ich hladký povrch je optimalizovaný pre rýchlosť a nízky valivý odpor na asfalte.
POZRIEŤ PLÁŠTE NA CESTNÉ BICYKLE
POZRIEŤ PLÁŠTE NA MESTSKÉ BICYKLE
B: Dezény na mokré, mäkké a členité povrchy
Plášte s týmto dezénom sú určené pre tých, ktorí zdolávajú naozaj nerovné trasy alebo tie s výskytom blata či inak mäkkého povrchu, ktorý by iné dezény ľahko upchal a tým stratil priľnavosť. Ide najmä o plášte pre MTB (horské) a BMX bicykle. Hrubší dezén zaisťuje lepšiu trakciu a ovládateľnosť v teréne.
POZRIEŤ PLÁŠTE NA MTB (HORSKÉ) BICYKLE
C: Univerzálne dezény
Tento typ dezénu sa snaží nájsť zlatú strednú cestu medzi dvoma predchádzajúcimi kategóriami. A to preto, aby bol bicykel spoľahlivý pri prejazde odlišnými povrchmi - teda na spevnenej ceste, aj na mäkkšom, členitejšom povrchu. Sú to teda plášte na gravel či trekingové bicykle, ktoré sa hodia do mesta aj do lesa.
POZRIEŤ PLÁŠTE NA GRAVEL BICYKLE
POZRIEŤ PLÁŠTE NA TREKINGOVÉ BICYKLE
INÉ TYPY PLÁŠŤOV NA BICYKLE
Pri výbere plášťov môžu zavážiť aj ďalšie parametre.
A: Plášť s dušou
Bežný typ plášťov, ktorý pozná väčšina z nás. K takémuto plášťu potrebujete dokúpiť iba dušu. Keďže sú ešte stále tou bežnejšou voľbou, sú aj cenovo dostupnejšie. Ich (de)montáž je tiež pomerne jednoduchá. Hlavnou nevýhodou je však riziko defektov.
B: Bezdušové plášte
Naopak práve podstatne nižší výskyt defektov pri plášťoch bez duše je ich najväčšou výhodou. Ďalej tiež dovoľujú mať menší tlak v pneumatikách a tak zvyšujú pohodlie pri jazde po nerovnom teréne.
Nevýhodou je vyššia cena, keďže okrem samotného plášťu musíte kúpiť aj rafík, ventily a tmel vhodné pre takýto plášť. Pri týchto plášťoch je montáž náročnejšia, no je menšia pravdepodobnosť, že k nej dôjde vďaka vyššej odolnosti voči defektom.
PÄTKA PLÁŠŤA
Okraj plášťa, vďaka ktorému drží plášť v ráfiku, sa nazýva pätka. Podľa typu pätky môžeme rozdeliť plášte na dva typy:
1. Skladací plášť (Kevlar) a 2. neskladací plášť (drôtený)
Kevlarové plášte sú úspornejšou možnosťou pri úschove, no menej úsporné čo sa týka ceny. Výhodou okrem skladania je aj ich nízka váha, jednoduchá montáž a dobrá stabilita v ráfiku.
Hlavnou výhodou drôtených (neskladacích) plášťov je ich nižšia cena.
ZVÝŠENÁ BEZPEČNOSŤ
V neposlednom rade vaše bicyklové plášte môžu zahŕňať aj ďalšie vymoženosti. Napríklad môžete siahnuť po plášťov s reflexnými pruhmi pre zvýšenie bezpečnosti alebo ochranu plášťov proti prepichnutiu.
POZRIEŤ PLÁŠTE S REFLEXNÝMI PRUHMI
POZRIEŤ PLÁŠTE S OCHRANOU PROTI PREPICHNUTIU
Široký výber plášťov na akýkoľvek typ bicykla a za dostupné ceny nájdete aj na našom E-SHOPE.
Všetky komentáre